Saunamagazineonline.jouwweb.nl
Home » HET GUNSTIGE EFFECT

HET GUNSTIGE EFFECT

WELKE POSITIEVE RESULTATEN KAN EEN (REGELMATIG) SAUNABEZOEK HEBBEN?

 

Het is niet mijn bedoeling om van internet hierover de nodige informatie te verzamelen. Ik schrijf liever uit eigen ervaring en baseer me tevens op de gesprekken met andere vaste saunabezoekers. We weten allemaal wel dat door wisselbaden je bloedsdoorstroming kan verbeteren en dat je lichaam zich dankzij het zweten ontdoet van afvalstoffen, net als bij een dieptemassage.

 

De gunstige effecten van frequent saunabezoek kunnen zijn (indien je voelt dat een saunadag je goed doet):

 

- Je slaapt vaster en beter. Je slaapt eerder in en beter door. Het is het lekkerste als je meteen na je saunabezoek je bed kan induiken en als je niet nog heel lang terug hoeft te rijden naar huis. Stress en activiteiten vermijden na een saunabezoek!

 

- Mede door de goede nachtrust en de ontspanning, laad je je accu op. Het gevolg: MEER ENERGIE!

 

- Meer energie doet doorgaans je humeur goed!

 

- Je lichamelijke weerstand wordt beter. Je bent minder vaak verkouden en grieperig.

 

- Doordat je meer ontspannen en uitgerust bent, kun je meer stress en spanning aan.

 

- Je wordt lichaamsbewuster. Mensen zitten vaak te veel in hun hoofd, maar door naar de sauna te gaan, ben je bezig met je lijf en voel je je lijf (weer eens)!

 

- Je ademhaling wordt dieper en rustiger.

 

- Tijdens zo'n welzijnssabbatdagje krijg je dikwijls nieuwe inspiratie!

 

- Minder koude voeten en handen.

 

- Je onthaast en bent minder (op)gejaagd.

 

Saunabezoekjes kunnen heel goed zijn voor mensen met veel negatieve spanningen en stress alsmede voor individuen met een burn-out of voor mensen die lijden aan overspannenheid en/of een paniek- en angststoornis (ik schrijf uit ervaring wat dit alles aangaat).

 

De sauna is in de regel GEEN  geneesmiddel, maar wel een hulpmiddel om lekkerder in je vel te zitten, te genieten en een betere lichamelijke, emotionele en mentale weerstand op te bouwen.

 

Een saunabezoek kan hetzelfde effect hebben als meditatie, yoga, dansen, de zonnebank, luieren op het strand, een strandwandeling of een avondwandeling, een weekendje weg, vakantie, zingen of wat dan ook. Het fijne van een dagje sauna vind ik dat je jezelf een hele dag verwent en laat verwennen, en je dus niet zomaar eventjes een uurtje of een paar uurtjes bijtankt.

 

Het naar de sauna gaan, zou deel moeten uitmaken van een gezonde levensstijl waarbij je op meerdere manieren (gezond eten, voldoende frisse lucht en beweging, leuke dingen doen, gezelligheid, liefde, een gezonde seksuele relatie, leuke vriendschappen) ontspanning zoekt, rust pakt en energie tankt.

 

WIE NIET NAAR DE SAUNA MOET GAAN...

 

Baby's en (hele jonge) peuters en kleuters alsmede hoogzwangere vrouwen mogen niet blootgesteld worden aan de extreme saunahitte.

 

Ik ken mensen met een ernstige hartaandoening die gewoon (nog) naar de sauna gaan en die daar van opkikkeren, maar vraag bij iedere (medische) twijfel eerst aan je arts of het verstandig is om naar de sauna te gaan.

 

Vrouwen die ongesteld zijn, zullen zelf ook wel begrijpen dat het lastig en onhygiënisch is om tijdens de menstruatie de sauna te visiteren. Er zijn vrouwen die dan een tampon indoen en dat je dan het touwtje tussen hun benen ziet bengelen, maar dat moet iedereen zelf weten, haha.

 

Het geldt misschien niet voor alle patiënten met reumatische aandoeningen, maar ik ken iemand met fibromyalgie bij wie de klachten na een saunabezoek zeer verergeren en die de sauna voortaan vermijdt.

 

Iedereen die merkt dat de sauna hem of haar GEEN goed doet of die absoluut geen plezier beleeft aan het zweten, moet of mag zoeken naar een andere manier van Ontspanning en Genot. Er leiden meerdere wegen naar Rome, ook wat dit betreft.

 

Voor alle anderen...

 

GENIET ERVAN!

 

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb